V poslednej časti rubriky o tradičných remeslách sme vám priniesli pohľad do stredovekej pisárskej dielne Rasťa, ktorý nám okrem iného ozrejmil, ako je to s historickou správnosťou bŕk, ktoré vídavame vo filmoch.
Dnes si predstavíme povolanie brašnára, ktorého opasky a brašne rozprávali príbehy svojich majiteľov a sprevádzali ich na cestách za dobrodružstvom i každodennými povinnosťami. Sortiment tejto dielne je pomerne široký: od mešcov pre bohatých kupcov až po tulce pre statočných rytierov. Majster Martin Tvarožek nás pozýva na cestu späť v čase, do dielne preniknutej vôňou kože a vosku, kde sa pod jeho šikovnými rukami rodia nielen predmety, ale aj príbehy.
1. Čo vás priviedlo k rozhodnutiu vyrábať brašne podľa stredovekého spôsobu výroby?
Nie je to iba o brašniach, ale o všetkých produktoch z kože. V rámci občianskeho združenia Cech Terra de Selinan som si vybral remeslo brašnára, lebo sa dá dobre prezentovať na historických podujatiach a čo je hlavné – všetko potrebné vybavenie je možné jednoducho prevážať. 🙂
2. Vyrábate v rámci Cechu aj iné produkty?
Na historických podujatiach, ale aj v rámci súkromnej výroby prezentujem výrobu viacerých typov výrobkov z kože. Okrem topánok (na šitie topánok som ešte nevyrástol 🙂 ) asi všetko, čo vám napadne. Najčastejšie vyrábam kožené fľaše, opasky, brašne a náramky.
Okrem práce s kožou vyrábam aj cínové odznačiky, gombíky, tiež šijem kostýmy – aj keď nie už v takom objeme ako kedysi. Ale moje portfólio je široké, keďže ma baví vyrábať veľa vecí.
VÝROBA
3. Aké historické metódy a techniky používate pri výrobe svojich brašien?
Pri šití (aj mimo historických podujatí) sa snažím zachovať čo najvyššiu úroveň autenticity. To znamená, že materiál, nite a ostatné časti používam rovnaké ako na historických podujatiach. Čo sa zmení pri výrobe je moje oblečenie. Doma nemám na sebe historický kostým, ale ako to voláme my – „civil“.
4. S akými výzvami sa stretávate pri zachovaní autenticity stredovekého spôsobu výroby?
Pre mňa je najväčšia výzva obstaranie potrebného materiálu. Od toho sa odvíja všetko ďalšie. Zo zlého materiálu dobrý výrobok nespravíte a je dôležité aby každý materiál pekne zapadol do výsledného výrobku.
5. Ako vyberáte suroviny na výrobu svojich brašien a kde získavate materiál?
Najlepšie je si suroviny vyberať osobne a ako sa hovorí, dobre si ich obchytať, to je asi najdôležitejšie hneď na začiatku. Je pre mňa veľmi príjemné prísť do koželužne a vybrať si materiál s ktorým sa zblížim a hneď si začnem predstavovať čo a kde vyrežem a čo z neho ušijem.
Pri vyberaní si hlavne dávam záležať na tom, aby bola koža spracovaná čo najviac pôvodne, aj keď samozrejme modernými technológiami. V dnešnej dobe tradičné spracovanie kože úplne od začiatku je veľmi náročné, drahé, málo kto sa ešte tomu venuje a obyčajne si aj zákazník 2x rozmyslí, či nakúpi za výslednú cenu. Ale nekončí to iba pri výbere kože, to je iba časť vstupov. Je dôležité myslieť aj na zloženie nití, odtiene farieb alebo pri finalizácii na povrchovú úpravu. By ste neverili, čo vie urobiť prírodný vosk, keď je správne použitý. 🙂
6. Máte nejaké obľúbené historické vzory alebo dizajny, ktoré sa snažíte zachovať alebo replikovať vo svojich výrobkoch?
Každý remeselník časom zapadne do stereotypu obľúbených vzorov. Ale baví ma a rád skúšam vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a skúšať nové výzvy. Najviac zaujímavé pre mňa je to, keď niekto príde s vlastným nápadom, donesie obrázok výrobku a spýta sa: „Môže byť toto? Vyskúšame to spraviť?“. Je to motivujúce posúvať sa ďalej a ďalej.
7. Ako sa líši kvalita a odolnosť vašich stredovekých brašní od tých moderných?
Toto je veľmi ťažká otázka pre mňa. Najväčší rozdiel je v tom, že využitie oblečenia a doplnkov je dnes úplne iné ako v minulosti. Môj názor je ten, že materiál ktorý vyrobíme teraz je iný ako kedysi. Treba k tomu aj tak pristupovať. Topánky, brašne, opasky,… vyrobené v minulosti prežili stovky až tisíce rokov. Znamená to, že materiál bol kvalitnejší? Podľa mňa nie. Len ich boli vyrobené obrovské množstvá
a proste niektoré sa zhodou okolností zachovali. Rovnako ako dnes sú výrobky kvalitné a drahé a sú výrobky lacné a nekvalitné. Platí to dnes a platilo to aj v minulosti.
8. Akým spôsobom sa spracovávala koža ešte pred tým, ako sa stane materiál vhodný pre výrobu brašien?
Surová koža nie je kožušina. Kožušník je vo výrobnom procese na úrovni brašnára. Surovú kožu spracováva remeselník, ktorého voláme garbiar. V Česku sú tieto firmy nazývané „koželužne“. Popis celého výrobného procesu spracovania surovej kože je na samostatnú publikáciu. Hlavne čo sa týka spôsobov historických. Ale v čom sa zhodnú úplne všetky postupy: je to práca smradľavá a nehodná slabých pováh. 😀
9. Aké reakcie získavate od zákazníkov, ktorí si kúpia a používajú vaše výrobky? Kupujú si výrobky aj bežní ľudia, alebo je to tovar určený predovšetkým pre záujemcov o historický šerm?
Čo sa týka výroby replík historických výrobkov tak 99% produkcie ide pre ľudí pohybujúcich sa okolo historického šermu. Sem tam na podujatiach prejaví záujem aj návštevník. Pokiaľ chce, tak mu výrobok predám, nájdu sa aj takí, čo tvrdo výrobok chcú. Najväčšia výzva je vysvetliť deťom, že kožená fľaša vyliata voskom je presne to čo chcú a musia presvedčiť rodičov o tom, že bez nej si nevedia predstaviť
život. Svoje výrobky smerujem hlavne pre ľudí v historickom šerme, keďže sa obyčajne nejedná o produkty nízkej cenovej hladiny.
10. Aký je proces tvorby a výroby brašne od začiatku až po konečný výrobok?
Podrobný popis je dlhý, ale zjednodušene sa dá povedať: vyrezať z kože diely budúceho výrobku, prípadne nafarbiť, urobiť dierky pre šitie, zošiť, otočiť, povrchovo upraviť. Jednoduché však? Ale je za tým drina až tečie pot po tvári. Ak by si niekto chcel vyskúšať dáme mu možnosť.
11. Máte nejaké konkrétne techniky alebo postupy, ktoré sú exkluzívne pre vašu výrobu a odlišujú vás od iných výrobcov?
V rámci všetkých remeselníkov určite. Čo sa týka remeselníkov spravujúcich kožu tak postupy sú v princípe rovnaké s malými odlišnosťami. Pre laickú osobu sú rovnaké, ale remeselník vie hneď povedať rozdiely a aj kvalitu prevedenia. Ja som stále iba začiatočník a historicky by som bol možno na úrovni mladšieho tovariša. Keďže je to môj koníček a nie zamestnanie, tak úroveň majstra asi nikdy nedosiahnem. Len teda zatiaľ veľa o tom viem. 🙂
12. Spolupracujete s historikmi alebo expertmi na stredoveké remeslá pri zdokonaľovaní svojich výrobkov, alebo ste tzv. samouk?
Sú v princípe 2 začiatky. Buď sa začnete u niekoho učiť (v škole alebo pri nejakom majstrovi), alebo začnete ako samouk. Aj ako samouk ale postupne prejdete do fáze, že sa začnete priúčať pri nejakých zdrojoch, či už internetových, alebo zo skúsenosti majstrov a cesta pôjde na základe skúseností z praxe.
Je to veľmi individuálne, ja som samouk, ktorý začal podľa obrázkov a videí na internete a postupne som prešiel s otázkami na majstrov, alebo skúsenejších ľudí v mojom okolí. Je pre mňa super, že osoby v historickom šerme sú zvyknutí na nekončiace množstvo otázok, takže ich nevyvediem z rovnováhy s mojimi otázkami.
DNES
13. Ktoré aspekty stredovekej kultúry považujete za najdôležitejšie a snažíte sa ich odrážať vo vašej rekonštrukcii remesla?
Keďže nie som zameraný iba na jedno historické obdobie, ale baví ma hlavne vojenstvo od antiky do bitky pri Waterloo, tak som otvorený všetkému z tohto. Ale nebránim sa ani moderných veciam, na ktoré si hádam nájdem niekedy čas a skúsim ich.
Pre mňa je najdôležitejšie, a veľakrát si zato vyslúžim aj „pokarhanie“, praktickosť a úžitkovosť. Veľmi málo veci robím dekoračne. Hlavne sa snažím vyrábať veci bežnej spotreby.
14. Ako sa snažíte priblížiť históriu výroby brašien svojim zákazníkom?
Pri ľuďoch z historického šermu je to jednoduchšie. Veľakrát už vedia dosť a otázky sú viacej cielené a konkrétne. Pri návštevníkoch podujatí sú otázky oveľa širšie. Ale stále hovorím: „pýtajte sa, keď budem vedieť odpoviem a vysvetlím“. Nikdy sa mi nestalo že by som niekoho úmyselne odbil. Zakaždým, keď sa niekto pristaví a začne sa pýtať tak sa rozprúdi konverzácia. Netreba sa báť, hryzieme iba štvrtky. 🙂
15. Ako sa vyrovnávate s konkurenciou iných výrobcov a ako zdôrazňujete jedinečnosť
svojich produktov?
Keďže výrobu nemám ako zdroj príjmov a je to pre mňa koníček, tak v princípe konkurenciu ani neriešim. Každý, ktorý si niečo odo mňa chce nechať vyrobiť má možnosť voľby.
Ale vo všeobecnosti v rámci výroby historických výrobkov, je skupina výrobcov dosť obmedzená a kvalita výrobkov široká. To znamená, že každý zákazník si na základe svojej cenovej hladiny nemá možnosť vybrať niekoľko stoviek výrobcov, ale častokrát ich vie spočítať na prstoch rúk. Takže väčšinou ľudia bojujú viac s termínmi ako s výberom remeselníka. Čakacie doby u niektorých sú v mesiacoch a pri niektorých výrobkoch aj v rokoch.
16. Akým spôsobom si môžu záujemci vaše produkty zakúpiť a na akých podujatiach môžu vidieť vaše remeslo?
Návštevníci historických podujatí majú možnosť kúpy priamo na akcii. Nestalo sa mi ani že by si návštevník niečo objednal mimo podujatia. To neplatí ale pri účastníkoch. Tam je to tak 50 na 50. Polovica si niečo kúpi priamo, druhá polovica ma potom kontaktuje po akcii. Hlavne sa to týka vecí, ktoré sa vyrábajú na zákazku. To sú také špeciality pre mňa. Nemám žiaden e-shop ani nič podobné. Je to pre mňa koníček a vyrábam skôr pre kamarátov.
Moje remeslo môžu návštevníci vidieť hlavne na historických podujatiach, alebo rekonštrukciách historických udalostí. Rovnako sa zúčastňujeme aj na podujatiach pre deti alebo teambuildingoch, ale to sú špecifické akcie, kde sú návštevníci zatiahnutí priamo do výroby. Občasne ma skupina zlomí aby som vyrábal náramky s menami, ale tu som skôr radšej, keď si každý návštevník vyrobí výrobok sám a skúsil si jednoduché postupy. Je to pre každého zaujímavejšie a človek si potom viacej cení svoju prácu a aj výrobok.
PLÁNY DO BUDÚCNOSTI
17. Aké sú vaše plány do budúcnosti? Plánujete rozšíriť sortiment?
Plány by aj boli veľké ale v rámci rodinných povinností som ich odložil „na neurčito“. Možno časom sa budem výrobe venovať viac, možno len udržím súčasný stav, možno skončím úplne. To ukáže čas. Ale snažím sa stále niekde rásť aj keď to ide omnoho pomalšie ako v minulosti.