Natif šperky inšpirované prírodou

Koniec prázdnin ako aj začiatok školského roka, je začiatok aj pre nás a tak sme si dnes pripravili rozhovor s Annamáriou Mikulíkovou stojacou za značkou NATIF.

 

Ako ste sa dostali k dizajnu šperkov?

 

Vyštudovala som produktový dizajn. Už od malička mám rada miniatúry a popri práci na úžitkových predmetoch ma ťahalo k tvorbe v oveľa menších rozmeroch. V tom období som tak isto riešila problém v nájdení si šperkov pre seba, ktoré by vystihovali moju osobnosť. Hľadala som šperky elegantné, extravagantné, zároveň minimalistické a rafinované. Nevedela som si nájsť na trhu, to čo by spĺňalo tieto atribúty, tak som si takéto šperky skrátka navrhla a dala vyrobiť. Zároveň som si uvedomila, že keď mám tento problém ja, možno s jeho riešením pomôžem aj niekomu inému. Rozhodla som sa založiť značku NATIF. Prišla som na to, že musím rozlišovať v prístupe a spôsobe ponuky šperkov umeleckých a dizajnérskych. Ide o odlišné odvetvia, kde každý druh šperkov vyhľadáva iná špecifická cieľová skupina.

S tvorbou šperkov som už mala dlhšiu dobu skúsenosť, keďže som aj minulý rok získala jedno z najprestížnejších dizajnérskych ocenení vo svete dizajnu A´design awards v Miláne práve za kolekciu šperkov NATURE – fake illusions. Tak isto som členkou medzinárodných asociácií pre umelecký šperk a vystavovala som v zahraničí na významných výstavách zastrešujúcich toto špecifické odvetvie. Ale až rozlišovanie medzi šperkom umeleckým a dizajnérskym mi dalo možnosť rozvinúť tieto formy a posunúť ich do dnešnej podoby.

 

Od začiatku ste chceli vytvoriť vlastnú značku alebo to prišlo časom?

 

Páči sa mi nadčasová elegancia. Ladnosť pohybov, ktoré sú špecifické pre dámu, ktorá pôsobí jemne a žensky. Mám pocit, že sa táto kultúra odievania a správania vytráca z našich každodenných šablón. Je to škoda. Preto sa snažím aj do mojich kolekcií otlačiť trochu nežnosti, elegancie a nadčasovej krásy. Mala som potrebu vytvoriť šperky, ktoré by podvedome vplývali na náš pocit z bežného dňa a menili ho tak k lepšiemu.

 

Aký bol pre Vás začiatok podnikania?

 

Najťažšie sa bolo rozhodnúť a urobiť prvý krok. Postupovala som v konkrétnych priamočiarych bodoch s víziou, ktorú som rozvíjala už dlhšie. Tvrdím, že profesionálnu prácu majú robiť profesionáli, preto som každé odvetvie napríklad fotografiu, webdesign a pod. delegovala kolegom z brandže, hoci som si niektoré prvky mohla čiastočne urobiť aj sama. Tak vidieť krásnu súhru a vklady viacerých profesionálov ktoré sú určite vo výsledku veľmi harmonické a pre značku prínosné.

 

Kde hľadáte inšpiráciu na Vaše produkty a ako vznikajú jednotlivé kúsky?

 

Pri minimalistických šperkoch sa snažím aby boli kolekcie navzájom kombinovateľné. Vychádzam z tých istých rozmerov alebo tvarov a snažím sa inovovať a odľahčiť finálny návrh. Čo sa týka umeleckej tvorby, tam sa kreativite medze nekladú a snažím sa viesť momentálnym nastavením, estetikou ktorú do seba každodenne nasávam. Pri tvorbe produktového dizajnu sa snažím odraziť od požiadavky klienta, možností a dostupnosti výroby, materiálov, ktoré sú väčšinou sami o sebe inšpiratívne.

 

Ste len dizajnérkou alebo aj sama vyrábate dané šperky?

 

Umelecké šperky vytváram sama. Pristupujem k nim ako k unikátnym dielam kde jeden kus rovná sa jeden originál. Vytváram ich výnimočnou technikou smalt/email. Tie potom ponúkam väčšinou v zahraničných galériách, špecifickému publiku, ktoré vyhľadáva práve takéto originálne kúsky. Sú to kultúrne dámy väčšinou zo západnej Európy oceňujúce umenie vo všeobecnosti. K dizajnérskym šperkom pristupujem odlišne. Tam volím klasickú cestu ako pri vytváraní produktu. Nápad, skica, 3D návrh, technický nákres, voľba výrobcu, marketing, distribúcia. Každá z týchto ciest má svoje špecifiká. 

 

Vaše výrobky sú naozaj jednoduché zväčša čisté plochy a línie, chcete skúsiť aj niečo iné alebo toto je Váš rukopis?

 

Momentálne ma ťahá inšpirácia týmto smerom. Neskôr nie je vylúčené, že budem používať iné techniky alebo formy. Zatiaľ by som bola rada ak by všetky nosné produkty vytvárali variabilné sety.

 

Máte sen kam by ste chcela svoju značku Natif posunúť?

 

Určite mám svoje predstavy. Tie ale nerada prezentujem s predstihom. Nechávam si tak isto priestor na prispôsobenie sa daným situáciám, dopytu a kreativite daného časového obdobia.

 

Znamená niečo názov Natif?

 

Natif znamená po francúzsky zlato v jeho rýdzej podobe, alebo má toto slovo význam ako pôvodný, natívny. Tento význam skôr pripisujem svojej inšpirácii ktorá ma opakovanie ťahá k prírodným tvarom a formám.

 

Robíte aj šperky na zákazku prípadne mali ste už takúto požiadavku?

 

Radšej vytváram šperky spontánne s tým, že si ich zaobstará iba ten, komu padnú do oka. Zákazkovej výrobe sa pri šperkoch nevenujem vôbec. Tú skôr uplatňujem pri návrhoch špecifických dizajnérskych produktov pre rôzne firmy alebo inštitúcie.

 

Kde môžeme nájsť výrobky Natif a kde si ich môžeme kúpiť?

 

Dajú sa kúpiť cez webovú stránku natifstore ako aj u mojich ďalších odberateľov, napríklad leconcept. Najbližšie sa budú dať uvidieť na Brno Design Days alebo Milano Jewelry Week.

 

Chystáte pre Vašich zákazníkov nové veci do budúcna?

 

Určite. Momentálne pripravujem novú kolekciu, ktorá bude v dohľadnej dobe v ponuke práve na e-shope. Jej uvedenie na trh je v prípravnej fáze. Sú to nežné šperky s rafinovanými a elegantnými detailmi podčiarkujúcimi ladnú ženskosť nositeľky.

 
Mohlo by Vás zaujímať