Nevšedné flanelky Horamy

Košičania Petra a Róbert sa pustili do založenia značky Horamy vďaka skúsenostiam zo zahraničia, ale nechýbalo tomu aj známe pokus omyl.

 

Skúste nám povedať kto ste, čo ste robili a prečo ste sa rozhodli ísť do značky Horamy?
Za značkou stoja dvaja mladý Košičania – Petra a Róbert. Obaja sme študenti posledného ročníka na vysokej škole ekonomického zamerania. Popri škole sme sa chceli venovať niečomu kreatívnemu a flanelové košele predstavovali niečo, čo obaja veľmi radi nosíme.

 

Prečo flanelové košele má niekto s takouto výrobou skúsenosť, ako vznikol tento nápad?
S výrobou flaneliek nemal nikto z nás žiadnu skúsenosť. Robo sa v minulosti venoval inému projektu, kde získal prvé cenné skúsenosti z textilného priemyslu. Podrobnejšie vedomosti sme však získali metódou pokus-omyl, návštevami rôznych firiem a inšpiráciou zo zahraničia. Obaja sme boli fanúšikmi flanelových košieľ. Nepokladáme ich za módny výstrelok, práve naopak. Klasický časom overený vzhľad, univerzálnosť a pohodlie z nich robia veľmi obľúbenú časť šatníka množstvá ľudí. Aj napriek vysokej obľube takýchto košieľ sa na Slovensku nezachoval podnik, ktorý by sa naďalej špecializoval na výrobu takýchto košieľ. Nápad šiť vlastné flanelky teda vznikol úplne spontánne. Postupom času sme sa do toho čoraz viac ponorili a začali podrobne študovať celý výrobný proces od priadze po košeľu.

 

Názov Horamy má asi evokovať vzťah k prírode, alebo je za tým niečo viac?
Áno presne tak. Obaja sme milovníci prírody, hôr, turistiky. Od začiatku sme hľadali názov, ktorý by evokoval vzťah k prírode. Názov horamy v sebe spája dve slová – hory a my. Symbolizuje to vzťah k prírode a udržateľnosť, ktorá je pri výrobe našich košieľ veľmi dôležitá. 

 

Ako prebieha proces výroby Vašej košele, ako robíte návrh, výber farieb až po finálne šitie?
Celý proces výroby začína pri bavlnenej priadzi. Tá sa zafarbí na požadovanú farbu a putuje do tkáčskej dielne. Tam sa z nej na priemyselných tkáčskych strojoch utká bavlnená tkanina s požadovaným vzorom. Takáto tkanina je v podstate surová, to znamená, že nie je nijak upravená. Na dotyk je tvrdá a drsná. Surová tkanina sa následne upraví ďalšími procesmi. V tomto bode už máme tkaninu takú, ako chceme a môžeme z nej šiť. Jednotlivé vzory a farebné kombinácie vymýšľame my. Väčšinou si dáme vyvzorovať niekoľko rôznych variantov. Z tých si následne vyberieme finálny vzor, ktorý použijeme.

 

Pozeral som si na Vašom e-shope názvy jednotlivých košieľ ako vznikli? 
Košele sme sa rozhodli pomenovať podľa vrchov, ktoré sa nachádzajú v Slovenských pohoriach. Snažili sme sa vybrať tie zaujímavé, o ktorých sme nikdy predtým nepočuli ako napríklad Motrogon alebo Baske. Alebo také, ktoré sa nám hodili ku farbám košeli, napríklad Holica a Javorinka. Naša nová kolekcia košieľ bude niesť názvy slovenských riek. 

 

Aký je cieľ Vašej značky a kam by ste chceli Horamy posunúť?
Cieľom horamy je ponúknuť alternatívu v podobe kvalitného a dlhodobo udržateľného produktu. Veľmi nás baví experimentovať s materiálmi a farbami. Plánujeme tak neustále rozširovať produktové portfólio a prinášať nové zaujímavé farebné kombinácie, strihy a modely. Veľmi radi by sme začali využívať na výrobu košieľ aj vlnu, ktorá ma vo viacerých prípadoch vlastnosti lepšie ako bavlna. Pre našu značku bol prvý veľký krok zaregistrovanie ochrannej známky. Teraz sa chceme sústrediť na získanie jednotlivých certifikátov, ktoré deklarujú našu udržateľnosť. Ako prvý to bude GOTS certifikát. 

 

Predávate cez Váš e-shop, vieme Vás nájsť aj niekde inde?
To je pomerne častá otázka, ktorú sa nás zákazníci pýtajú na sociálnych sieťach. Naše flanelky predávame len prostredníctvom nášho e-shopu. Veľkoobchodné spolupráce zatiaľ neakceptujeme. Hlavným dôvodom je, že si chceme udržať priamy kontakt s našimi zákazníkmi. Dôležitým aspektom je aj finančná stránka, čo by sa mohlo negatívne prejaviť v koncových cenách produktov. Do budúcna si však vieme predstaviť, že by sa naše košele dali kúpiť v obchodoch predávajúcich oblečenie vyrobené na Slovensku, alebo aj v menších športových predajniach. 

 

Láka Vás rozšíriť predaj aj do zahraničia ak áno kam povedú prvé kroky?
Zahraničné trhy vnímame ako budúcu príležitosť. Našu ochrannú známku máme už teraz zaregistrovanú pre územie celej EU. Nemá však zmysel expandovať do zahraničia, kým nie je situácia stabilizovaná na domácom trhu. Ak by sme však mali začať predávať do zahraničia okamžite, pravdepodobne by to bolo Poľsko.

 

Chystáte v roku 2020 ešte niečo nové na čo sa môžu tešiť Vaši zákazníci?
Noviniek bude do konca roka hneď niekoľko. Našu aktuálnu kolekciu čoskoro rozšírime o dve nové farebné prevedenia. V novembri uzrú svetlo sveta úplne nové košele, ktoré budú od tých aktuálnych diametrálne odlišné. Zákazníci sa môžu tešiť na tenšie a univerzálnejšie flanelky s klasickými gombíkmi v úplne nových farebných variantoch. Dopyt po jemnejších flanelkách registrujeme od našich zákazníkov už dlhšie. Chceli sme však priniesť to najlepšie čo dokážeme a to si vyžadovalo množstvo času. Nakoniec sme ale veľmi hrdí, akú jemnú úpravu tkaniny sa nám podarilo dosiahnuť. Chystáme aj veľmi zaujímavú uvádzaciu zľavu, aby si naše košele mohlo vyskúšať čo najviac nových zákazníkov. Preto sledujte náš instagram alebo facebook a o novinkách sa hneď dozviete.

 

Držíme Petre a Róbertovy palce aby sa im značka poriadne rozbehla.
 

 
Mohlo by Vás zaujímať