Rady a tipy pre začínajúcich podnikateľov

Univerzálny návod ako začať podnikať neexistuje. My vám ponúkame pár skvelých rád, ktoré pomohli naštartovať nejeden biznis.

 

Inšpirovali sme sa obchodnými poradcami z celého sveta. Rady a tipy vám nezaručia hneď zisk, ale pomôžu začať podnikať. Prvou, dôležitou vecou (nie len v biznise) je plán. 


1.    Vytvorte podnikateľský plán


Vytvoriť podnikateľský zámer je náročné o to viac, pokiaľ to robíte prvýkrát. Je dôležité si zodpovedať nasledujúce otázky. Prečo, kedy a pre koho vytvoriť podnikateľský plán? Často sa stáva, že pri tvorbe plánu sa vynechá alebo zabudne dôležitá súčasť biznis plánu a pred investorom alebo partnerom pôsobíte nepripravene či chaoticky. Podnikateľský plán je detailná a konsolidovaná správa všetkých podstatných informácií o biznise na jednom mieste, jednom strategickom dokumente. Biznis plán obsahuje súčasný a budúci želaný stav v podnikaní. Sú v ňom podchytené všetky plány a postupy pre ďalšie obdobie. Nezabudnime, že podnikateľský plán opisuje všetky kľúčové vonkajšie i vnútorné faktory súvisiace so založením a chodom podniku. Podnikateľ ho vypracováva buď pre seba, pre úspešné uchytenie sa a presadenie sa na trhu. Alebo pre investorov a na získanie úveru.

 

2.    ,,Ponáhľajte“ sa do cieľa

 

Neuspejete, ak budete niečo robiť nasilu. Môžete byť najšikovnejším človekom v miestnosti, s najlepšími nápadmi a pracovnou morálkou, ale ak sa nebudete ponáhľať, neporastiete. Mnohí si myslia, že tvrdá práca stačí na to, aby sme prosperovali. Je však potrebné pochopiť, že človek musí nájsť oblasti, ktoré sú pre neho náročné, a pracovať na prelomení týchto obmedzení. Naháňanie sa, vytváranie sietí a umiestňovanie sa pred ostatnými môže viesť len k rastu a úspechu.


3.    Predstavte si svoju firmu ako ,,ťažného koňa“


Aj keď radi považujeme podniky za naše „bábätká“, pravdou je, že naše firmy majú slúžiť nám (nie naopak). Ak si svoju firmu predstavíte skôr ako ťažného koňa môže to zmeniť vaše myslenie a zmeniť spôsob, akým riadite firmu. Nemali by ste neustále vkladať do podnikania všetko, len aby ste vyžili. Nesprávne plánovanie alebo zlý prieskum trhu často vedie k tomu, že podnikatelia začínajú bez adekvátnych vedomostí o čase, úsilí a finančných prostriedkoch potrebných na to, aby bol podnik úspešný. Vaša firma musí pracovať pre vás. Je však potrebné vynaložiť úsilie, aby ste sa uistili, že vytvárate (a chránite) ziskové podnikanie z dlhodobého hľadiska.

 

4.    Počúvajte potreby svojich zákazníkov

 

Jedna najlepšia a najdôležitejšia rada je počúvať svojich zákazníkov. Presadiť svoj produkt na trhu, ktorý ho nepotrebuje, je ako plávať proti prúdu: Ak to urobíte, vaša značka bude nevyhnutne bojovať o rast. Dodávať skvelý zákaznícky servis nemusí byť vždy jednoduché. Z prieskumov vyplýva, že pre väčšinu ľudí ide o dôležitý faktor pri výbere svojej obľúbenej značky. Mnohí tiež priznávajú, že sú ochotní zaplatiť viac za produkty a služby značkám, ktoré sa správajú pro zákaznícky. Zostávajú verní značke, ktorá počúva ich pripomienky a dokáže zapracovať ich spätnú väzbu. Nesnažte sa zmeniť predstavu svojich zákazníkov o tom, čo potrebujú. Namiesto toho ich počúvajte a vytvárajte ponuky, ktoré skutočne vyriešia ich problémy.

 

5.    Zamerajte sa na medzeru na trhu


Či už zakladáte malú firmu alebo hľadáte príležitosť na rast vo svojom súčastnom podnikaní, diery na trhu môžu byť skvelým zdrojom inšpirácie pre váš biznis plán. Nesprávne zvolený segment a zle definovaná príležitosť na rozšírenie trhu patrí medzi chyby začínajúcich podnikateľov, ktoré vás môžu vyjsť draho. Z pohľadu zákazníka možno viete, čo vám na trhu chýba, no sami sa o vytvorenie riešenia nedokážete postarať. Dôležité nie je len to, či máte výborný nápad, ale aj vaša schopnosť uskutočniť vaše plány. Skôr než začnete s hľadaním medzier na trhu preto zvážte, aké sú vaše silné stránky. Spomeňte si na spätnú väzbu od zamestnávateľa či kolegov, oslovte ľudí vo svojom okolí a zistite, v čom podľa nich vynikáte najviac. Taktiež môžete absolvovať odborný test spôsobilosti, ktorý vám poskytne nový pohľad na to, aké oblasti podnikania môžete zvážiť. Začínajúci podnikatelia o trhu často premýšľajú príliš obšírne. V prípade malých firiem je však vhodné, ak začnete s úzkou špecializáciou, ktorú môžete neskôr rozšíriť o ďalšie služby, aktivity alebo produkty. Čím konkrétnejší problém dokážete vyriešiť, tým presnejšie môžete zamerať cieľovú skupinu. Zároveň je dôležité, aby bol záujem o špecializáciu dostatočne veľký a vaša firma z neho dokázala prežiť.

 

6.    Opýtajte sa, ako môžete pomôcť


Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, čo potrebujete, skúste sa opýtať: „Ako vám môžem pomôcť? Tým, že sa opýtate druhých, ako im môžete pomôcť, ukážete, že vám na nich skutočne záleží a chceli by ste pridať hodnotu ich životu. Na oplátku bude väčšina ľudí chcieť hľadať spôsoby, ako vám pomoc oplatia. Budete prekvapení, ako veľmi si pomôžete tým, že sa najprv opýtate druhých, či nepotrebujú pomoc.

 

7.    Myslite dlhodobo


Keď ste zaneprázdnený riadením firmy, je ľahké sa stratiť v každodennom trápení a zabudnúť na širší obraz. Preto je nevyhnutné, aby ste sa vždy zastavili a urobili krok späť, aby ste sa zamysleli nad tým, kde bude vaše podnikanie v budúcnosti, ak si vyberiete možnosť A alebo B. Tým, že budete vždy myslieť dlhodobo, vaše podnikanie sa bude neustále vyvíjať a rásť. To je základný prvok podnikateľského úspechu.

 

Rád, tipov či odporúčaní je mnoho. Jednou a nie poslednou je vyhnúť sa perfekcionizmu. Problém je, že dokonalosť neexistuje. Preto je niekedy lepšie spraviť akciu a veci následne upravovať priebežne, ako neustále čakať. To stojí peniaze, čas a často aj existenciu. Perfekcionisti majú obvykle pomalé tempo, pokiaľ ide o odškrtávanie úloh zo svojich zoznamov úloh. Práca sa neustále hromadí a vy sa musíte vysporiadať s vyššou úrovňou stresu. To nielen bráni vášmu profesionálnemu rastu, ale narúša to aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Poslednou radou od nás je: investujte do seba. To znamená pokračovať vo vzdelávaní sa, aby ste si udržali potrebný náskok pred konkurenciou.
 

 
Mohlo by Vás zaujímať