Nový príbeh nám priniesla značka LUMINIA, ktorú by sme Vám radi predstavili bližšie v krátkom rozhovore s majiteľkou značky Natáliou Gapľovskou.
Vieme že ste robila možno ešte robíte modelku ako ste sa dostali k sviečkam? Kto stojí za Vašou značkou a prečo sviečky?
Modeling mal veľmi pozitívne vedľajšie účinky, ako cestovanie, spoznávanie nových kultúr, národností, ochutnávanie nových jedál, učenie sa nových jazykov a mnohých iných, vďaka ktorým som v ňom zotrvala pomerne dlho, avšak táto práca ako taká ma nikdy nenapĺňala. Chýbal mi v nej hlbší zmysel, tvorba niečoho, čo by niekam smerovalo, rástlo, robilo ľuďom radosť a bolo prospešné. K sviečkam som sa dostala úplne prirodzene. Strýko, ktorý ich vyrábal už roky, bol prvý, kto mi povedal, že príčinou mojich zdravotných problémov každú zimu môžu byť aj parafínové sviečky, ktorými si hlavne v tomto období spríjemňujem atmosféru. Nechcela som veriť, že niečo tak krásne a bežne dostupné bez varovania, môže byť zdraviu až tak škodlivé. Vyskúšala som však vymeniť všetky parafínové sviečky za jeho prírodné a môj kašeľ a bolesti hrdla do pár dní pominuli a už sa nevrátili. Začala som intenzívny prieskum a zistila, že parafín používaný na výrobu sviečok je ropný produkt plný toxických a karcinogénnych látok (benzén, toluén, formaldehyd, acetón, etanol…), ktoré spaľovaním nezmiznú, ale usádzajú sa na stenách, nábytku a hlavne na našich pľúcach a spôsobujú rôzne zdravotné ťažkosti ako alergie, astmu, bolesti hlavy, migrénu, až závažné respiračné ochorenia. Začala som o mojom prevratnom objave hovoriť a nikto o tomto fakte nevedel. V zahraničí je to bežná a známa téma, na Slovensku sme však s osvetou začali až my s LUMINIOU. Keď som sa rozhodla presedlať na výrobu sviečok, cítila som, že to je to správne, prospešné, dobré a bude to robiť ľuďom radosť. Chcela som vytvoriť tú najlepšiu sviečku na svete, ktorá zaujme na prvý pohľad krásnou trblietavou štruktúrou vosku pripomínajúcou čerstvý sneh v slnečných lúčoch, bude horieť dlhšie ako akákoľvek iná sviečka a tak čisto, že bude vhodná aj pre senzitívnych ľudí, alergikov, astmatikov, či deti. Pracovali sme s rodinou na každom detaile úplne dopodrobna dlhé mesiace, kým som bola spokojná s výsledkom. Päť druhov čisto prírodných voskov, knôty z egyptskej bavlny, nádoby na mieru z ručne fúkaného Bohemia krištáľu, nádherne podmanivé vône od sviežich, cez kvetové, sladké, drevité, až po korenisté a orientálne – to všetko a omnoho viac sú mesiace až roky prieskumu, testovania, cestovania, hľadania, pokusov, omylov, úspechov, radostí i zúfalstva. Učíme sa a zdokonaľujeme kontinuálne každým dňom. Radosť našich klientov je nám veľkou motiváciou a tešíme sa, že šíria naše dobré meno ďalej, vďaka čomu LUMINIA krásne rastie.
Kde sa vaše produkty vyrábajú, kto je výrobcom sviečok?
Všetky naše produkty vyrábame stále v rodinnom kruhu v Zlatých Moravciach, odkiaľ moja rodina pochádza. Šikovnými rukami celého projektu je môj bratranec, syn strýka, ktorý našu rodinnú sviečkovú tradíciu začal.
Narazili ste na prekážky počas Vášho podnikania?
Samozrejme. Mnoho ľudí v mojom okolí podniká a bez prekážok našich každodenných si to nevieme predstaviť. Od typických byrokratických až po veci nemožné, ktoré bežne robíme. Aj v našich produktoch je toho toľko, čo sa nedá, že je zázrak, že existujú ???? Pôvodne bolo vraj nemožné mať trblietavý vosk, ktorý dokonale priľne na sklo, nebude na ňom tvoriť fľaky, ako mnohé sviečky v nádobách a taktiež z neho nevypadne. Potom mi trvalo niekoľko mesiacov kým som našla sklára, ktorý bol schopný ručne vyfúknuť našu krištáľovú nádobku čistých tvarov s dokonale rovným dnom a presnými parametrami. Dva roky som hľadala ďalších sklárov, ktorí by ma neodbili, že naše krištáľové viečko s brúseným diamantom, ako som si ho vysnívala, sa vyrobiť nedá. Naše etikety, ktoré vieme personalizovať menom obdarovaného či firemným logom klienta boli veľkou výzvou pre nejednu slovenskú tlačiareň. Ani naše ručne vyrábané darčekové kazety, ktoré chcem mať ekologické a skladateľné vlastne neexistujú. A tak sa hráme s každým „nedá sa“ a tešíme sa o to viac, keď ho máme hotové v rukách ????
Ako sa podľa vás podniká v Čechách a na Slovensku? Čo je na vlastnom podnikaní najlepšie?
Najviac ma na našom koncepte naozaj baví, keď náš produkt robí klientom radosť. Rada doručujem objednávky osobne a snažím sa to robiť, vždy pokiaľ môžem. Na podnikaní si najviac cením slobodu. To, či budem pracovať 8 alebo 20 hodín denne, či venujem práci celú noc keď toho máme pred Vianocami najviac, alebo si dám voľno a idem si oddýchnuť do prírody, je len a len moja voľba a zodpovednosť. A taktiež vďaka členom nášho skvelého tímu, môžem pracovať z akéhokoľvek miesta na svete. Naša LUMINIA sviečka cestuje stále so mnou a vzniká tak aj krásny cestopisný príbeh, ktorý zachytávame na našom Facebooku a Instagrame.
Aký produkt je u Vás najpredávanejší.
Najobľúbenejšia je nádherná čistá vôňa bieleho čaju s jazmínom – „White Tea & Jasmine” v sviečkach a telových parfumoch. Jej nadčasová elegancia sa páči naozaj každému, preto ju aj odporúčame tým, čo hľadajú dar, ktorý zaručene poteší, zanechá trvalý dojem a nie sú si preferenciami obdarovaného istí.
Pozerali sme že predávate vo viacerých krajinách kde všade vieme značku LUMINIA nájsť?
Momentálne stále pracujeme hlavne na slovenskom a českom trhu, avšak máme produkty aj v Rakúsku, Maďarsku, Švajčiarsku, Holandsku, Saudskej Arábii, Japonsku a na Taiwane.
Ak by ste porovnala predaj na Slovensku a v zahraničí aký je rozdiel, cena, iné vône, zákazníci?
Keďže sme slovenský produkt a slovenskí zákazníci sú veľmi milí a vďační, predaj na Slovensku nám robí stále najväčšiu radosť. Zahraničie je omnoho komplikovanejšie nakoľko konkurencia je obrovská a každý trh ma svoje vlastné špecifiká, ktoré spoznávame a postupne sa na ne adaptujeme. S cenami, ktoré sme stanovili na slovenský trh by sme v zahraničí neprežili z dvoch dôvodov. Kvôli vysokým nákladom na produkciu, ceny našich prírodných ingrediencií sú neporovnateľné so syntetickými náhradami a parafínom. A taktiež sme zistili, že na zahraničných trhoch by pochybovali o našej kvalite, keby sme boli lacnejší ako konkurenčné luxusné značky, z ktorých mnohé používajú parafín, lacné sklené nádoby, či syntetické farbivá a vône, a stavajú hlavne na silnom marketingu, či historicky vybudovanom dobrom mene značky.
Kam chcete Vašu značku posunúť prípadne aký ciel s ňou máte?
Našim hlavným cieľom je šíriť stále ďalej osvetu o zdravotných benefitoch prírodných sviečok a informovať o škodlivosti parafínu a samozrejme robiť radosť ďalším a ďalším ľuďom. Z business hľadiska sa momentálne zameriavame na rozširovanie spolupráce s luxusnými hotelmi a postupnú expanziu na zahraničné trhy. Keďže výroba každej našej sviečky trvá 1-2 dni a vyžaduje si precíznu ručnú prácu, neplánujeme sa stať masovým producentom; miesta, kam LUMINIU umiestnime si starostlivo vyberáme a udržujeme exkluzivitu a výnimočnosť. Nerada si však dávam príliš konkrétne ciele, ktoré by ma mohli limitovať alebo naopak frustrovať, pokiaľ by som ich nedosiahla. Tento dobrodružný prístup ma tiež baví viac. Mnohí sa chytali za hlavu keď som začínala, že to bez podnikateľského a finančného plánu, presne stanovených cieľov, predikcií, kalkulácií a všeličoho na papieri, nedám. Ja naopak viem, že keby som sa pustila do podrobného plánovania, LUMINIA by nikdy nebola ???? Dnes sa učím, že každý máme talent na niečo iné a ľudia by mali robiť to, čo ich baví, napĺňa a v čom sú dobrí. To ostatné treba nechať na druhých, ktorých baví práve to. Vzájomným dopĺňaním sa vieme dosiahnuť viac a s lepším pocitom. Ja rada tvorím, venujem sa zákazníkom a keď treba, urobím aj nemožné. Čísla, tabuľky, administratívu, online svet a sociálne siete zas rada prenechám iným.
Chystáte niečo nove pre Vašich zákazníkov do budúcnosti?
Kopec prekvapení ????
Ďakujeme za skvelý rozhovor.