Autor: Matúš Červenka
1. January 1970
Zdieľaj

Ryska, zdravá sladkosť bez cukru

Petra Kopecká je zakladateľkou značky Ryska. Petra je výživová poradkyňa a aj kvôli tomu sa rozhodla vyrobiť naozaj zdravú proteínovú tyčinku.

 

Preto mala obzvlášť vysoké nároky. V mladosti jej zistili celiakiu a tak sa vyhýbala istým potravinám. Jej klienti sa pýtali na zdravý jedálniček a takisto na nejaké ,,lakotinky“, hľadali tipy na zdravé sladkosti. Také, ktoré neobsahujú cukor či múku. Takisto hľadali rady ohľadom proteínu. Proteíny sú nesmierne dôležité pri tvorbe svalov a práve kvôli tomu toľko ľudí siahne po proteínových nápojoch a iných sladkostiach. Keďže Petra pôsobí v oblasti zdavej výživy, vedela, že v slovenských obchodoch je nedostatok zdravých pochutín. Tyčinky si vyrábala najskôr len doma, pre seba, svojich klientov a priateľov. Tí ich posunuli ďalej a začal dopyt stúpať. Petra chcela vyrobiť sladkosť, ktorá nielen dobre chutí, ale neobsahuje žiadny cukor, chémiu, palmový olej, no naopak má dostatok vlákniny, bielkovín a zdravých tukov. Obyčajné proteínové tyčinky, okrem proteínov, obsahujú aj množstvo nie práve najzdravších látok. Sú plné cukrov, glukózového a fruktózového sirupu či niektorých škodlivých éčiek. Takýto obsah je opakom zdravého životného štýlu. Začiatky určite neboli jednoduché a ako Petra hovorí, pokazilo sa im asi 90% vecí.

Najväčšími položkami, ktoré bolo potrebné zaobstarať boli stroje a vybavenie kuchyne.  Ďalej nerezové stoly, miešač na cesto, formovač či chladnička. Bez týchto technologických pomocníkov by sa Petra v biznise nezaobišla. Peniaze investovala taktiež do webovej stránky, letákov, reklamných banerov, loga, obalov, vybavenia stánkov na predajné akcie či pokladne. Vraví, že ide o mnoho drobností, ktoré s biznisom súvisia a možno ich ľahko prehliadnuť. Na výrobu a všetko s tým spojené nebola sama. Pomáhal jej priateľ a mama.

Zdroj: Instagram – ryska_proteinova_tycinka

 

Dopyt po domácich produktoch sa zväčšil natoľko, že sa Petra v roku 2019 rozhodla pustiť do vlastného biznisu. Zriadila si vlastnú výrobňu pri bratislavskom Trnavskom mýte, ktorú zdieľa so značkou Lord Pudington, a založila značku Ryska. Po rozbehnutí výroby začali chodiť svoje tyčinky prezentovať na Dobrý trh a rôzne podujatia, aby získali spätnú väzbu a prvých klientov. Postupom času začali tyčinky dodávať do fitness centier a výrobu rozbehli vo veľkom množstve. V súčasnosti si produkt značky Ryska môžu zákazníci kúpiť už aj v známych obchodných reťazcoch ako je napríklad Tesco. Ďalej Rysku nájdete v chladničkách predajní Yeme, Lunys alebo Fresh Market. Takisto fungujú aj cez e-shop a zabezpečujú rozvoz.

,,Je dôležité odlíšiť sa.“

nV Ryske sa chcela Petra vyhradiť, odlíšiť od konkurencie a tyčiniek, ktoré sú na trhu. Tie svoje preto začala vyrábať s dôrazom na čerstvosť, šťavnatosť, mäkkú štruktúru a len s pár mesačnou trvanlivosťou. O tyčinkách, ktoré môžu ľudia skladovať rok alebo dva, vraví, že majú tvrdú, gumenú alebo pieskovú konzistenciu. Pri vlastných produktoch sa rozhodla pre šetrný spôsob konzervácie, teda chladom a vákuovaním. Tyčinky značky Ryska sú bezlepkové, bez umelých sladidiel, farbív, stabilizátorov či konzervantov. Proteínové tyčinky Petra vyrába tak, aby boli skutočne bez cukru. Ľudia síce v obchodoch siahajú po produktoch s takýmto označením, no tie často obsahujú ďatle, figy a reálne je v nich podľa zakladateľky Rysky až 70 % sacharidov. Všetky bezlepkové sladkosti sú plné cukru, škrobov a éčok, aby vôbec držali pohromade. A navyše sú neskutočne predražené. Tento problém vyriešila vo vlastnom biznise použitím kokosu, arašidov, ľanových semienok, proteínu, kokosového oleja, cíceru, lyofylizovaných jahôd, kakaa či maku. Zakladateľka značky sa snaží byť lokálna a suroviny zháňa v rámci Slovenska. Dokonca aj proteín. Ten pre Rysku vyrába na mieru Ján Kopček zo Zvolena. Namiesto umelých sladidiel, ktoré sa vyrábajú chemicky, do neho pridáva prírodné sladidlo – stéviu.

Tyčinka pre všetkých

nTyčinky sú vhodné naozaj pre všetkých, či už pre vegetariánov, celiatikov, alebo diabetikov. Petra sa snaží ukázať ľuďom, že aj zdravé suroviny dokážu byť chutné. Tiež sa im ale v biznise a najmä ako výživová poradkyňa snaží vysvetliť, aké dôležité je obmedzovať cukor a vyhýbať sa v potravinách zbytočným umelinám. Z jej ponuky tyčiniek si určite vyberie každý. Ryska ponúka rôzne príchute: vanilková, jahodová, arašidová, čokoládová, mak-citrón, biela čokoláda a spiritka. Novinkou a limitovanou edíciou je príchuť caramel latte. Novinka vznikla kvôli ČSOB Bratislava Marathon 2023. Tyčinka má motto Energia na celý beh. Okrem proteínových tyčiniek na e-shope nájdete aj proteíny, múky či prírodné sladidlá Ryska. 

 

Zdroj: Instagram – ryska_proteinova_tycinka

Odborník na každom kroku

nV súčasnej dobe je ,,odborníkov“ na zdravú výživu mnoho. Petra spomenula, že školu v jej odbore skončí každoročne okolo 60 študentov. Reálne sa tejto práci venujú možno dvaja. Dokonca, z jej ročníka si ako jediná založila svoju poradňu. Ale ako hovorí, je množstvo ľudí, ktorých táto práca baví a otvoria si biznis bez školy. Alebo su takí, ktorí si urobia kurz a radia ľuďom v oblasti zdravia. Preto máme ,,odborníkov“ na zdravú výživu na každom kroku. Zakladateľka Rysky si stojí za tým, že je smutné, keď takéto veci nie sú regulované štátom. Vážne chorým ľuďom môže radiť človek, ktorý sa zdraviu absolútne nerozumie. V susednom Česku dostali ľudia bez preukázaného vzdelania na výživového poradcu stopku. Hovorilo sa, že to príde aj k nám, avšak stále sa nič nedeje. Nájsť dobrého výživového poradcu je naozaj ťažké. Skutočný recept, ako nájsť toho pravého asi neexistuje. Človek sa musí zaujímať, čo daný ,odborník“ robil, aké má vzdelanie, čomu sa naozaj venuje a  ako dlho. V súčasnosti na internete zistíme toho veľa.

Internet vie všetko

nAko sme spomínali, na internete zistíme toho veľa. Niekedy až príliš. Petra sa často stretáva s klientmi, ktorí za ňou prídu s absurdnosťami z internetu. Vždy sa snaží ich rozumnými argumentmi presvečiť, že nie všetko, čo si prečítajú alebo počujú je pravda. Dokonca na takého hoaxy odpovedá videami, ktoré majú tisícky zhliadnutí. Na sociálnych sieťach často pripravuje rôzne súťaže a lákavé ponuky pre svojich klientov. Dávať kvalitu – to je najlepší marketing sveta.

VYPOČUJTE SI NOVÉ
EPIZÓDY MADE IN CAST
ZOBRAZIŤ PODCAST
25.4.2024 18:00
Kubis the Nook, Bratislava
KÚPIŤ LÍSTOK
25.4.2024 18:00
Kubis the Nook, Bratislava
KÚPIŤ LÍSTOK
Prírodná kozmetika Musk
je tu s nami už od roku 2016
ZOBRAZIŤ PRODUKTY

MOHLO BY SA VÁM PÁČIŤ